I den interna svenska kostdebatten går vågorna höga, och det av många skäl. Aftonbladets ”hälsoguru”, dr Annika Dahlqvist, har berättat att hon på grund av dålig kunskap i engelska inte kan läsa utländska forskningsrapporter, något som förstås kunskapsmässigt är grovt handikappande.
Sverige utgör befolkningsmässigt 1 procent av västvärlden och i forskningshänseende är vi också ett ”lilleputtland”. Skattningar har visat att vi står för 2 procent av västvärldens forskning. Det betyder att kan man inte läsa vad utländsk forskning kommit fram till missar man 98 procent av de moderna forskningsresultaten.
Nyligen publicerades en i sammanhanget viktig forskningsrapport producerad av ett elva man starkt forskarlag vid St Michael’s Hospital i Toronto, Kanada. Forskarresultatet publicerades i amerikanska läkarförbundet tidskrift Archives of Internal Medicine den 8 juni 2009 under rubriken ”The effect of a plant-based low-carbohydrate (’Eco-Atkins’) diet on body weight and blood lipid concentrations in hyperlipidemic subjects”. Forskningsrapporten kommenterades i MedicalNewsToday den 9 juni 2009 och i Svenska Dagbladet den 14 juni. Det betyder förstås att detta viktiga utländska resultat har gått att läsa på svenska även för den som inte kan läsa forskningsartiklar på engelska.
Den kanadensiska forskargruppen randomiserade 47 personer till antingen en mjölk- och äggförstärkt vegetarisk kost med högt kolhydratinnehåll eller till en kost med litet kolhydrater men dubbelt så mycket protein och fettkomponenter, båda dessa hämtade från växtriket. Försökspersonerna följde kosten i fyra veckor och 94 procent fullföljde experimentet.
Försökspersonerna var alla överviktiga och hade blodfettstörningar och dieten var också en strikt viktminskningsdiet, den bestod försökspersonerna med bara 60 procent av det beräknade kaloridagsbehovet.
Slutresultatet blev att båda grupperna gick ner ungefär 4 kilo, alltså 1 kg i veckan men i kosten som var förstärkt med dubbelt så mycket växtfett och växtprotein som i den andra fick man bättre effekt på åderförkalkningsmarkören kolesterol, framför allt det onda. Även blodtrycket gick ner mera hos försökspersonerna som åt den protein- och fettstarka vegetariska dieten.
Forskarna skriver sammanfattningsvis i sin egen rapport ”A low-carbohydrate plant-based diet has lipid-lowering advantages over a high-carbohydrate, low-fat weight-loss diet in improving heart disease risk factors not seen with conventional low-fat diets with animal products”.
På svenska ungefär En vegetarisk lågkolhydratdiet har blodfettssänkande fördelar jämfört med en högkolhydratdiet när det gäller att förbättra riskfaktorerna för hjärt-kärlsjukdom.
Värdet av en bantningsdiet kan inte bara ses i det korta perspektivet utan de långsiktiga effekterna för hjärthälsan måste vägas in.