Den 21 december 2009 publicerade en forskargrupp online en intressant översikt och analys av den pågående, enormt omfattande D-vitaminforskningen. Deras studie publicerades i den vetenskapliga tidskriften Maturitas, en väl vald tidskrift eftersom D-vitaminets effekt ofta handlar om att få omogna celler att mogna ut.
Forskargruppen bestod av åtta personer som alla arbetar på Health Sciences Research Institute vid universitetet i Warwick i England.
Deras rapport har rubriken “Levels of vitamin D and cardiometabolic disorders: Systematic review and meta-analysis”.
Sammanfattningens första mening lyder ordagrant “Cardiometabolic disorders and vitamin D deficiency are becoming increasingly more prevalent across multiple populations“. Man påpekar alltså att hjärt-kärlsjukdomar tillsammans med D-vitaminbrist påträffas i ökande grad i allt fler undersökta grupper.
Andra meningen lyder ordagrant “Different studies have suggested a potential association between abnormal vitamin D levels and multiple pathological conditions including cardiovascular diseases and diabetes”. Man påpekar alltså att D-vitaminbrist föreligger vid många (multipla) sjukdomar inkluderande hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.
I Warwickforskarnas översikt har man inriktat sig på studier som redovisar halter av D-vitamin i blodet och det är principiellt viktigt därför att halten av D-vitamin i blodet nästan alltid återspeglar de nivåer som egenframställningen i huden uppnått efter solning.
Man går också i denna studie ett steg längre än vanligt, då man också tittar på ett metaboliskt förstadium till hjärt-kärlsjukdom, nämligen det s.k. Syndrom X som består av högt blodtryck, störda blodfetter, störd sockeromsättning och övervikt.
Forskarna gjorde sin omfattande litteratursökning i september på PubMed (en källa vilken jag alltid använder) + Web of Knowledge och man hittade då 6130 rapporter varav 28 levde upp till de stränga inklusionskrav som Warwickforskarna uppställt. Det är från dessa 28 studier man drar sina slutsatser.
Forskarna skriver ordagrant “We found that the highest levels of serum 25OHD were associated with a 43% reduction in cardiometabolic disorders”. Man fann alltså att sjukligheten/dödligheten nästan halverades när man utgick från de med högsta nivåerna av D-vitamin i blodet.
Man skrev ytterligare: Höga nivåer av D-vitamin bland medelålders och äldre påvisar en påtaglig minskning av hjärt-kärlsjukdom, typ 2-diabetes och metaboliskt syndrom. Ordagrant “High levels of vitamin D among Midde-age and elderly populations are associated with a substantial decrease in cardiovascular disease, type 2 diabetes and metabolic syndrome”.
Man tar i sin sammanfattning inte slutlig ställning till om sambandet mellan D-vitaminbristen är kausalt eller inte men postulerar att kausalitet kan föreligga och skriver ordagrant “If the relationship proves to be causal, interventions targeting vitamin D deficiency in adult populations could potentially slow the current epidemics of cardiometabolic disorders”.
Hjärt-kärlsjukdomarna är Sveriges mest dödsbringande sjukdomar, kan den “epidemin” bromsas av D-vitamin är det förstås av kolossal betydelse.
Forskningen på D-vitaminområdet är nu enorm. Söker man på D-vitamin på PubMed får man idag 47134 träffar.