Exakt den rubriken har ett forskningsresultat i senaste numret av Dagens Medicin (2008-03-08) och jag väljer avsiktligt att låna just den överskriften. För säkerhets skull kan det kanske vara på sin plats att nämna att veganerna äter endast vegetarisk mat, utesluter alltså mejeriprodukter, kött och fisk.
Det vegetariska tänkandet har i Västerlandet mer än 100 år på nacken, men har hela tiden ifrågasatts av allmänheten i stort och skolmedicinen i synnerhet. Huvudpersonen för den Europeiska veganismen, engelsmannen Donald Watson, dog för drygt två år sedan, han var då inne på sitt 96:e levnadsår.
Själv har jag ett livslångt perspektiv på råskällandet på den vegetariska kosten och minns mycket väl den tiden när vegetarianer skälldes för ”morotsmaniker, grönsaksknuttar och fanatiska kostsekterister” och hälsohemsterapin betraktades som kvacksalveri. Skolmedicinens och den förra socialistiska regeringens kampanjande mot hälsohemmen har lett till en katastrof för den svenska hälsohemsrörelsen. 90 % av de en gång i Sverige befintliga hälsohemmen är nu borta. Själv hoppas jag att jag får leva så länge så att nutidshistorien seriöst klarlägger och beskriver sveket mot en av Sveriges viktigaste hälsobranscher.
Så sent som för bara 10 år sedan bestämde Försäkringskassans chef i Härnösand att hälsohemsterapin för reumatiker var värdelös, och patienterna kunde inte längre få åka till Hälsohemmet Österåsen på det allmännas bekostnad.
Om man idag går in och söker på ordet ”vegan” i PubMed (gamla Medline) får man mer än 2200 träffar, varav många är av mycket färskt datum. Den internationella forskningen på ”plant-based diet and their importance in the prevention on chronic disease” är omfattande.
Dagens Medicin-artikeln berättar att sex svenska forskare vid Karolinska Institutet har studerat effekten av vegankost på patienter med ledgångsreumatism. Dessa patienter vet man numera har ökad risk att som komplikation få hjärt-kärlsjukdom, varför det är utomordentligt viktigt att de får lära sig en livsstil, som minimerar den risken.
Forskarna vid Karolinska Institutet gjorde en randomiserad studie på 66 patienter och man kontrollerade behandlingsresultatet efter 3 och 12 månader.
Dagens Medicin skriver ordagrant: ”Efter tre och tolv månader visade vegangruppen mindre sjukdomssymtom än kontrollgruppen, samt lägre nivåer av oxiderat LDL-kolesterol (ont kolesterol). Veganerna hade även högre nivåer av antikroppar kallade anti-PC. Dessa binder till oxiderat LDL och tros ha en skyddande effekt mot åderförkalkning”.
Texten lyder vidare ordagrant: ”Resultaten är intressanta eftersom de tydligt visar att denna typ av kost har positiva effekter vid reumatoid artrit, men även på riskfaktorer för hjärt-kärlsjukdom i stort, säger Johan Frostegård, professor vid Karolinska Institutet i Huddinge och ledare av forskningsgruppen”.
För den som arbetat på hälsohem och sett hur ibland dramatiskt mycket bättre patienter med reumatoid artrit kan bli, är resultatet på intet sätt överraskande. Forskning har också visat att rökning inverkar ogynnsamt på själva reumatismsjukdomen, varför det obligata rökstoppet på hälsohemmen verkligen är terapeutiskt riktigt. För att motverka reumatismens följdsjukdomar, alltså hjärt-kärlsjukdomar, är rökstoppet om möjligt ännu viktigare.
Under min tid som överläkare vid Hälsohemmet Österåsen beslöt sig chefen för Försäkringskassan i Härnösand att han alltså visste bättre än alla de patienter som KÄNDE att de hade blivit bättre av behandlingen på hälsohemmet, och reumatikerpatienter fick alltså inte längre som ersättningsberättigad grupp komma till Österåsen.
Modern forskning visar alltså att Försäkringskassan anslöt sig till gamla fördomar och gjorde ett terapeutiskt allvarligt skolmedicinskt ”dubbelfel”.